تبلیغات

شروع می کنیم به امید اینکه بتوانیم ادامه دهیم - قدمت شیعه از زمان پیغمبر گرامی اسلام (ص) (قسمت سوم)
هرچه از دستمان بر می آید انجام می دهیم

قدمت شیعه از زمان پیغمبر گرامی اسلام (ص) (قسمت سوم)

پنجشنبه 24 آذر 1390 10:35 ب.ظ

نویسنده : نسل سوم
ابن حجر در باب 11 صواعق و نیز علامه سمهودی در جواهر العقدین از «حافظ جمال الدین محمد بن یوسف زرندی مدنی» نقل می کند که: چون آیه مذکور نازل گردید، پیغمبر اسلام خطاب به علی(ع) فرمود: «یا علی! تو و شیعیانت خیر البریه هستید. روز قیامت تو و شیعیانت در حالی که از خدا راضی و خدا هم از شما راضی است، می آیید و دشمنان تو با حالتی خشمناک که دستهایشان به گردنشان بسته می باشد،...

ابن حجر در باب 11 صواعق و نیز علامه سمهودی در جواهر العقدین از «حافظ جمال الدین محمد بن یوسف زرندی مدنی» نقل می کند که: چون آیه مذکور نازل گردید، پیغمبر اسلام خطاب به علی(ع) فرمود: «یا علی! تو و شیعیانت خیر البریه هستید. روز قیامت تو و شیعیانت در حالی که از خدا راضی و خدا هم از شما راضی است، می آیید و دشمنان تو با حالتی خشمناک که دستهایشان به گردنشان بسته می باشد، خواهند آمد. آنگاه امیرالمؤمنین(ع) پرسید دشمن من کیست؟ فرمود: کسی که از تو بیزاری می جوید و تو را لعن می نماید(1)». این حدیث با اندک اختلافی در مودة القربی نیز آورده شده است.

میر سید علی همدانی شافعی در مودة القربی و ابن حجر در صواعق نیز از ام سلمه زوجه پیامبر نقل می کند که آن حضرت فرمود: «یا علی! تو و شیعیان و اصحابت در بهشت می باشید(2)».

در فصل نوزدهم مناقب، از رسول الله(ص) خطاب به علی(ع) نقل شده است: «مثل تو در امت من مثل عیسی بن مریم است(3)» که قوم او سه فرقه شدند ـ مؤمنین و حواریون، دشمنان او که همان یهود بودند و غلات که درباره او غلو نموده و او را خدا و شریک خدا قرار دادند ـ امت من هم نسبت به تو، سه فرقه می شوند: «فرقة شیعتک و هم المومنون; فرقه ای شیعیان تو هستند که همانا مؤمنین می باشند»; فرقه ای هم دشمنان تو هستند و آنان ناکثین و شکنندگان عهد و بیعت با تو هستند و فرقه ای غلوکنندگان درباره تو هستند و آن ها گمراهان و جاحدین می باشند. سپس افزود: «یا علی! تو و شیعیانت و دوستان شیعیان تو در بهشت و دشمنان و غلو کنندگان درباره تو، در آتش جهنم خواهند بود(4)».

از طرفی دیگر چون در زمان حیات پیامبر خدا(ص) چهار تن از بهترین صحابه خاص پیامبر یعنی:

1 . ابوذر غفاری،                                             

2 . سلمان فارسی،

3 . مقداد ابن اسود کندی

4 . عمار یاسر

دارای این لقب (شیعه) بوده اند، می توان دریافت که نه تنها لفظ شیعه بعد از خلافت عثمان به وجود نیامده بلکه از زمان حیات پیامبر خدا(ص) این لفظ رایج بوده است.

از طرفی، حافظ ابو نعیم در حلیه الاولیا و ابن حجر در صواعق محرقه از ترمذی نقل نموده اند که پیامبر خدا(ص) فرمود: «خداوند مرا به دوستی چهار نفر امر نموده و خبر داده است که خدا این چهار نفر را دوست می دارد(5)» و این چهار نفر عبارت اند از: «علی ابن ابی طالب(ع)، ابوذر، مقداد و سلمان». ابن حجر نیز مشابه همین حدیث را از پیغمبر نقل می کند: «بهشت برای سه نفر ـ علی و عمار و سلمان ـ مشتاق است(6)». آیا اعمال و رفتار اصحاب خاص رسول الله(ص) که خداوند امر و خبر از دوست داشتن آن ها داده است، دلالت بر حقانیت شیعه ندارد؟

1  . ینابیع المودة لذوی القربی، ج 2، صص357 و 452 ; النهایة، ج 3، ص276 به نقل از الغدیر، ج 3، ص78 ; شبهای پیشاور، ص158 «یا علی أنت و شیعتک تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین و یأتی أعداؤک غضباناً مقمحین قال یا رسول الله و من عدوّی؟ قال: من تبرأ منک و لعنک».

2  . المناقب، ص113 ; ینابیع المودة لذوی القربی، ج 1، صص328 و 425 ; شبهای پیشاور ص159 «یا علی أنت و أصحابک فی الجنّة أنت و شیعتک فی الجنّة».

3  . الشیعة فی احادیث الفریقین، ص128 به نقل از المناقب، ص226 ; ینابیع المودة لذوی القربی، ج 2، ص109 ; شبهای پیشاور، ص159 «مثلک فی أمتی مثل المسیح عیسی بن مریم».

4  . المناقب، ص317 ; ینابیع المودة لذوی القربی، ج 1، ص328 ; شبهای پیشاور، ص159 «فأنت یا علی و شیعتک فی الجنّة و محبّوا شیعتک فی الجنّة و عدوّک الغالی فیک فی النار».

5  . تاریخ الکبیر، ج 9، ص31 ; مستدرک الحاکم، ج 3، ص131 ; شبهای پیشاور، ص161 «إنّ الله أمرنی بحبّ أربعة و أخبرنی أنّه یحبّهم».

6  . سنن الترمذی، ج 5 ، ص332 ; مسند ابویعلی، ج 5 ص166 ; شبهای پیشاور ص161 «الجنّة تشتاق إلی ثلاثة; علی و عمّار و سلمان».


دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: قدمت شیعه ،
آخرین ویرایش: - -